Friday, July 10, 2009

Kesah Yg Menarik

Every morning, we use the Equine-SKVE-Putrajaya route to work. This morning wasn't any different. The only different was that we saw something that doesnt quite go well with the image of Federal Territory of Putrajaya. wot?? meh chek nak habaq. As we exited the SKVE into Putrajaya (Exit after MARDI), in the midst of teasing and laughing, tetbe jek mata ku tertumpu pada objek tepi jalan. ingatkan guni...then;

"Babi!" shouted DarkSky excitedly. org dok KJ mmg xpenah nmpk babi.

"Besarnya....you mesti dah biasa nmpk kan mase dok kt kem komunis kt Ipoh dulu" suke suki je ek ngata org...cipan!

"eleh...xbesar pon...I penah tgk babi tunggal hidup2!" huhu psl babi pun nak menang gak tu...
Roadkill berupa babi di main access to putrajaya?? selekeh gile.across the road, a motorcylist stopped and was talking into his phone, looking at the dead boar. Panggil cine nak jual ler tu...selekeh! ke aku yg terlalu prejudis?

so cite babi ni reminds me of a story from where i cant remember...so cnt credit the source...sorryyy..... ni la kesah menarik yg aku nak storykan.. bkn cite babi di atas.... hehe.

**********************************************************************************
Dari Abdullah bin 'Amr r.a., Rasulullah s.a.w. bersabda:"Sampaikanlah PesanKu Biarpun Satu Ayat..."

Hal ini penting untuk diketahui, terutama oleh pemuda-pemuda kita yang sering pergi ke negara-negara Eropah dan Amerika di mana daging babi adalah makanan asas dalam hidangan mereka. Dalam kesempatan ini, saya fikir kembali kejadian yang berlangsung ketika Imam Muhammad Abduh mengunjungi Perancis. Mereka bertanya kepadanya mengenai rahsia diharamkannya babi dalam Islam. Mereka bertanya kepada Imam,

"Kalian (umat Islam) mengatakan bahwa babi haram,kerana ia memakan sampah yang mengandung cacing pita, mikroba-mikroba dan bakteria-bakteria lainnya. Hal itu sekarang ini sudah tidak ada.Kerana babi diternak dalam peternakan modern, dengan kebersihan terjamin, dan proses sterilisasi yang mencukupi.. Bagaimana mungkin babi-babi itu terjangkit cacing pita atau bakteria dan mikroba lainnya.? "

Imam Muhammad Abduh tidak langsung menjawab pertanyaan itu, dan dengan kecerdikannya beliau meminta mereka untuk menghadirkan dua ekor ayam jantan beserta satu ayam betina, dan dua ekor babi jantan beserta satu babi betina mengetahui hal itu, mereka bertanya,

" Untuk apa semua ini?"

Beliau menjawab, " Penuhi apa yang saya pinta, maka akan saya perlihatkan suatu rahsia."

Mereka memenuhi apa yang beliau pinta.. Kemudian beliau memerintahkan agar melepas dua ekor ayam jantan bersama satu ekor ayam betina dalam satu kandang. Kedua ayam jantan itu berkelahi dan saling membunuh, untuk mendapatkan ayam betina bagi dirinya sendiri, hingga salah satu dari keduanya hampir tewas. Beliau lalu memerintahkan agar mengurung kedua ayam tersebut.

Kemudian beliau memerintahkan mereka untuk melepas dua ekor babi jantan bersama dengan satu babi betina. Kali ini mereka menyaksikan keanehan. Babi jantan yang satu membantu temannya sesama jantan untuk melaksanakan hajat seksualnnya, tanpa rasa cemburu, tanpa harga diri atau keinginan untuk menjaga babi betina dari temannya.

Selanjutnya beliau berkata, "Saudara-saudara, daging babi membunuh ghirah* orang yang memakannya. Itulah yang terjadi pada kalian. Seorang lelaki dari kalian melihat isterinya bersama lelaki lain, dan membiarkannya tanpa rasa cemburu, dan seorang bapak di antara kalian melihat anak perempuannya bersama lelaki asing, dan kalian membiarkannya tanpa rasa cemburu, dan was-was, kerana daging babi itu menularkan sifat-sifatnya pada orang yang memakannya"

ermmm....i was born in the year of the PIG (but dat according to Chinese n i am no chinese..void.not valid.exception???). but that is where the similarities end ok.hahaha
*Ghirah is an Arabic word which means protectiveness or jealousy. It is a good type of jealousy, like when a man feels jealous or protective over his wife or sisters and other-womenfolk and doesn't like other men to look at them.

7 comments:

  1. Hehehe.. citer pasal Vavi pon ade ek.. mcm2..

    ReplyDelete
  2. uiks...bebaik spell tu.kang terbalik jd viva kang ade gak yg kene langgar ngn Gee.hehe...

    ReplyDelete
  3. Babi perosak makhluk!!...sbb babi lah ada H1N1. apa jenis babi da...

    ReplyDelete
  4. Insan: leh transform cm bumblebee x??

    Pn Ct: ni jenis babi xde insuran...hehe.

    ReplyDelete
  5. babi? H1N1? nape perlu wujud gak binatang ini..

    truffle(sejenis cendawan)
    "In France and Italy, they train pigs and dogs to hunt truffle for them with their keen senses of smell"

    "A truffle weighing 1.2 kg (2.6 pounds) was sold for 95,000 euros ($112,000) in 2005 at an international charity auction in Italy, eclipsing 42,000 euros ($50,000) that was paid for an 850 g (1.9-pound) white truffle in 2004. (From Wikipedia)"

    nih la kegunaanya..hehe

    ReplyDelete
  6. ooo...igtkan xde gune,nyusahkan org,kecit2 xmau mampus.

    ReplyDelete